• INFOeconomic
  • Cursuri ATVA

România, unul dintre jucătorii cei mai activi din Europa în transport

Piața transportatorilor a atins un nivel istoric, depășind anul trecut granița cu 10 miliarde de euro, ducând la o creștere economică și la investiții semnificative în parcul național auto de marfă.

Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi asigură, în prezent, transportul de marfă în ţară şi în străinătate. Astfel, România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.

Studiul KeysFin, companie care oferă servicii de business information şi credit management, ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului şi face o radiografie detaliată a evoluţiei sectorului transporturilor în ultimii şase ani.

Datorită creșterii economice dar și volumului de marfă, afacerile firmelor de transport, au avut parte de o evoluție semnificativă. Anul trecut s-a depășit nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul obținut în anul 2012.

Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 miliarde de lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 mld.lei).

Rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată acum şase ani.

„Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiştii de la KeysFin.

Experții sunt de părere că, poziția geostrategică a României dar și evoluția care are la bază consumul, vin să susțină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017.

„Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susţin aceştia.

Cel mai important transportator, judecând după cifra de afaceri, este Aquila Part Prod Com SRL, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2183 de angajaţi.

Locul secund în top cinci jucători din piaţa transporturilor este ocupat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un rezultat net de 20 milioane de lei.

Însă, dincolo de cotele de piaţă, domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 (anul considerat de boom în piaţa transporturilor) la numai 3438 în 2016.

Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1247 erau firme nou înfiinţate şi active în 2016, restul fiind firme cu experienţă în domeniu.

Relevantă este, totodată şi evoluţia numărului firmelor de transport care au intrat în insolvenţă. Numărul lor a scăzut puternic în 2016 la 2931, faţă de 6863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani (1742 cazuri).

Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acţionariat majoritar străin (o deţinere de peste 50%).

Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii care anul trecut controlau peste 4% din piaţă (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda şi Italia cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani şi fracezi, fiecare cu câte 2% din piaţă.

către articolul din Mediafax